loading...

معرفی ابزارهای صنعتی

بازدید : 226
جمعه 17 مرداد 1399 زمان : 19:19

سختی گیر با معادل انگلیسی water softener و با کلمات معادل رسوب زدا یا رسوب گیر سیستمی است که بواسطه عبور دادن آب سخت و دارای املاح از درون رزین با فشار بالا با بدنه ای فلزی و یا فایبرگلاس به تصفیه آب و حذف آهک یا سفیدک کمک می کند. به منظور طراحی ظرفیت سختی گیر ضروری است دبی آب در گردش، سختی کل آب منطقه و مدت زمان بکواش رسوب گیر اندازه گیری شود.

ما بر حسب فرمول محاسبه ظرفیت و تجربه نسبت به محاسبه ظرفیت سختی گیر اقدام نموده و شما را در امر خرید راهنمایی می نمائیم.


مفهوم سختی آب

تماس آب با تركيبات آهكي موجود در زمين باعث ورود عوامل سختی به آب ها میگردد.

لازم به ذکر است آبهای زیرزمینی از سختی زیادتری نسبت به آب های سطحی برخوردارند.

هنگامی که از آب به عنوان "آب سخت" یاد می شود ، بدان معنی است که آب مورد نظرحاوی مواد معدنی بیشتری نسبت به آب معمولی است.

در زبان عامیانه وقتی روی شیرهای آب سفیدک می بندد یا درون لوله ها پر از گچ یا آهک می شود و مسدود می گردد در حقیقت این آب سخت است که باعث این اتفاق می شود.

همانطور که قبلا گفته شد این مواد معدنی غالبا کلسیم و منیزیم هستند. هنگامی که کلسیم و منیزیم بیشتری در آب حل می شوند ، درجه سختی آب افزایش می یابد.

منیزیم و کلسیم یونهایی با بار مثبت هستند. به دلیل حضور این یون ها در آب ، دیگر یون های دارای بار مثبت بشدت کمتری نسبت به آبی که فاقد کلسیم و منیزیم باشد در آب سخت حل می شوند.



از چه نشانه هایی میتوان پی برد که آب موجود سخت است یا نه ؟

مهم ترین و اصولی ترین روش آزمایش آب می باشد. روش های همچون جوشاندن آب و ته نشینی آهک درون ظرف، کف نکردن صابون، سفید شدن اطراف شیر بعد از استفاده از آن نیز می تواند راهنمای شما در تشخیص آب سخت و نرم باشد.

با ارسال یک لیتر آب به آزمایشگاه میتوان سختی کل آب یا Total Hadrness اندازه گرفت و طبق استاندارد های موجود و عنوان شده در این مقاله میتوان آب را دسته بندی نمود.اما در حالت ساده فرض کنید هنگام استفاده از شامپو در حمام متوجه میشوید که کف بسیار کمتری تولید می شود. این نشانه سخت بودن آب در منطقه شماست.یا پس از شست و شوی ظروف خانه یا تمیز نمودن شیشیه ها متوجه میشوید که لکه های سفید رنگ بروی ظروف و شیشه ها باقی می ماند.

عملکرد ضعیف ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی، همچنین رسوب شدید مواد معدنی در لوله کشی ها و تاسیسات موتورخانه مثل دیگ آبگرم یا کویل منبع کویل دار، نشانه های سخت بودن آب منطقه و نیاز به استفاده از سختی گیر آب می باشد. به بخشی از مواد و فلزات محلول در آب كه ماهیت رسوبی دارند و از تركیبات آهن، منگنز، استرانسیم، آلومینیوم و به خصوص كلسیم و منیزیم بوجود می‌‌آیند، سختی می گویند كه 4 عنصر اول دارای نسبت كمتری در آب می‌‌باشند.

بنابراین برای تمام مقاصد علمی می‌‌توان گفت سختی كل = مجموع یونهای كلسیم و منیزیم

بمنظور دانستن مقدار سختی کل آبی که شما در اختیار دارید کافی است یک بطری آب 1.5 لیتری را به آزمایشگاه تجزیه آب ادارات آب و فاضلاب تحویل دهید تا نتیجه آزمایش را بطور کامل به شما ارائه نماید و شما با ارسال این نتیجه به شرکت ناب زیست می توانید به درستی نسبت به خرید دستگاه سختیگیر مورد نیاز اقدام نمائید.

سختی آب، عملا شاخص میزان فعل و انفعال آب با صابون است و برای شستشو با آب های سخت تر به صابون زیادتری نیاز است.

این همان دلیلی است که صابون در آب سخت حل نمی شود.

به عبارتی در آب دارای سختی بالا، کف کمتری تولید خواهد شد. از ین علائم متوجه خواهید شد که شما باید یک دستگاه سختی گیر آب خانگی باید خریداری نمائید.



چنانچه نتیجه اندازه گیری سختی کل آب عددی بین 1 تا 17.1 (ppm) باشد به آن آب ، آب نرم می گویند. به آبی که سختی آن صفر باشد آب خالص یا آب مقطر گفته می شود . این آب در تولید باطری ها ، شستشوی دستگاه های آزمایشگاهی ، بیمارستانی و … استفاده می شود که در دسته محصول دیونایزر آب مقطرگیری ناب زیست قرار میگیرد
در مرحله بعد چنانچه مقدار رسوب موجود در آب بین 17.1 تا 60 (ppm) باشد به آن "آب اندکی سخت" گفته می شود.
آب متوسط سخت دارای سختی در محدوده 60 تا 120 (ppm) می باشد.
آب سخت آبی است که سختی کل یعنی total hardness در رنج 121 تا 180(ppm) باشد.
در نهایت به آبهایی که TH آنها بیشتر از 181 (ppm) باشد آب خیلی سخت گفته می شود.

نکته مهم :

در آبهای طبیعی معمولاً غلظت كلسیم حدود 2 برابر منیزیم است.
در حالی كه در آب دریا غلظت منیزیم حدود 5 برابر كلسیم می‌‌باشد.

این مطلب کمک بزرگی به محاسبه ظرفیت سختیگیر می نماید چرا که مهندس محاسب با دانستن تنها یک پارامتر میزان غلظت منیزیم می تواند سختی کل آب را محاسبه کند و با دانستن دبی آب مصرفی نسبت به محاسبه ظرفیت سختی گیر اقدام نماید.

انواع سختی آب

مجموع املاح موجود در آب که باعث می شود آب ازحالت نرمی خارج شده و به دستگاه ها درون خانه و واحدهای صنعتی آسیب وارد نماید سختی آب گفته می شود. این املاح دو دسته موقت و دائم تقیم می شود که ذیلا به این موارد اشاره خواهد شد.

سختی موقت آب

در حقیقت املاح بی‌كربنات كلسیم و منیزیم است كه در اثر حرارت دادن از حالت محلول به صورت غیر محلول و در نتیجه به رسوب تبدیل می‌‌شود. به این نوع املاح در حقیقت سختی کربناتی گفته می شود.

سختی دائم

املاح سولفات ، كلراید ، نیترات و غیره با كلسیم و منیزیم است كه در اثر حرارت دادن رسوب نمی‌كند. به این نوع ناخالصی ها درون آب سختی یر کربناتی گفته می شود.

تمامی آبهای طبیعی حاوی غلظتهای مختلفی از نمكهای محلول هستند كه این نمكها در آب تفکیک شده و یونهای باردار بوجود می‌‌آورند.

یونهای دارای بار مثبت كاتیون و یونهای دارای بار منفی آنیون نامیده می‌‌شوند.

واحد اندازه گیری سختی در كشورهای مختلف بصورت زیر است :

انگلیس : برابر است با یك گرم كربنات كلسیم در 70 لیتر آب (14.3 میلی‌گرم در لیترGrain)
فرانسه : هر واحد سختی برابر است با یک گرم گربنات كلسیم در 100 لیتر آب (10 میلی‌ گرم در لیتر)
ایران و آمریكا : برابر است با یك گرم كربنات كلسیم در 100 لیتر آب (1 میلی‌گرم در لیتر ppm)
آلمان : عبارتست از معادل یک گرم كربنات كلسیم در 56 لیتر آب (17.8 میلی‌گرم در لیتر)

مشکلات ناشی از سختی بالا در صنایع و تاسیسات

ایجاد رسوب در دیگهای بخار فشار بالا، كه باعث كاهش راندمان بر اثر انتقال حرارت پایین و در نتیجه بالا بردن دمای كاری دیگ توسط كاربر برای جبران كسری انتقال حرارت و به تبع آن افزایش مصرف سوخت، كاهش تولید یا تركیدگی آن بر اثر بیش از حد گرم شدن سطوح فلزی(Hotspot) ، خرابی زود هنگام دیگ و توقفهای ناخواسته آن خواهد شد. بنابراین برای آب خوراک دیگهای فشار بالا و بسیاری از سیستمهای فرآیندی، لازم است كلیه یونهای دی اكسید كربن و سیلیس تقریباً حذف گردند.
ایجاد رسوب در برجهای خنك كننده، چیلر و سایر سیستمهای حرارتی و برودتی و كاهش راندمان آنها و یا از كار افتادن كل سیستم.
بعلت سختی موجود در آب، قدرت شویندگی انواع مواد صابونی كاهش می‌‌ یابد بطوریكه بازدهی شوینده‌ها در آب سخت نصف بازدهی آنها در آب نرم است.
در صنایع نساجی و رنگرزی باعث افت كیفیت رنگ می‌‌شود.
سختی بیش از اندازه در آب شرب بیش از ppm 500 برای سلامتی انسان مضر بوده که تشكیل انواع سنگهای كلیه، مثانه و سوء هاضمه از آن جمله می‌‌باشد.
نتیجه اینکه عدم استفاده از سختی گیر سر راه آب ورودی به منازل مسکونی ، واحد های تجاری و اداری و … باعث بروز مشکلات فراوانی می شود .

سختی گیر

سختی گیر دستگاهی است که از طریق برقراری واکنش بین یونهای مثبت رزین و منفی کلسیم و منیزیم موجود در آب باعث از بین رفتن املاح و تولید آب نرم می گردد. در حقیقت این سیستم باعث می شود آهک یا گچ موجود در آب مصرفی حذف شود.

به دلیل استفاده از رزین درون این دستگاه به آن سختی گیر رزینی نیز گفته می شود و چون برای تصفیه آب مورد استفاده قرار می گیرد در برخی منابع علمی به آن سختی گیر آب می گویند.

چنانچه به زبان لاتین مسلط هستید بمنظور جستجو در این زمینه می بایست کلمه water softener را در گوگل سرچ نمائید.

بزرگترین تولید کنندگان در زمینه دستگاه رسوب زدا در جهان عبارتند از :

شرکت اسپرینگ ول آمریکا (Springwell)
شرکت لن تچ (Lentech)
شرکت کینیتیکو (Kinetico)


مزایای سختی گیر

کاهش هزینه مصرف انرژی با استفاده از دستگاه رسوب گیر هلدینگ برتر
افزایش طول عمر شیرآلات ، سیستم لوله کشی و تأسیسات ساختمانهای از اداری، مسکونی، تجاری و ...
جلوگیری از تشکیل سفیدک و لکه های سفید رنگ آهکی روی سطوح ، شیرآلات ، سینک ها و ...
یکی از مهمترین مزایای سختیگیر کاهش مصرف مواد شوینده می باشد چرا که براحتی مواد شوینده با آب نرم کف میکند و خاصیت شویندگی بسیار بالاتری دارد
جلوگیری از کاهش فشار آب درون لوله کشی های کارخانجات ، برج های خنک کننده ، چیلر و تاسیسات گرمایشی ساختمان ها
نرمی و لطافت لباس ها پس از شستشو
استفاده از دستگاه سختی گیر رزینی موجب درخشندگی مو پس از استحمام می شود.

جریان آب های زیر زمینی به دلیل عبور از مجرای رسوبات سنگ آهک و گچ که عمدتاً از کربنات های کلسیم و منیزیم تشکیل شده اند، باعث افزایش محتوای معدنی می شود.

بنابراین وجود مواد معدنی زیاد باعث ایجاد سختی در آب می شود.

سختی آب به طور عمده با وجود کلسیم و منیزیم اتفاق می افتد، غلظت بالای آنها در آب باعث سخت شدن آب می شود که باعث ایجاد چندین اثر خطرناک در زندگی انسان می شود.

بنابراین، برخی از محدودیت های استاندارد غلظت توسط سازمان های مختلف ثابت شده اند.



طبق استاندارد WHO حد مجاز سختی در آب 500 میلی گرم در لیتر مقرر شده است. بنابراین استفاده منظم از غلظت بالای یون های کلسیم و منیزیم بالاتر از حد استاندارد، باعث ایجاد مشکلات واقعی برای انسان و محیط می شود. در زندگی روزمره بروز مضرات مختلفی به دلیل آب سخت رخ می دهد.
قیمت سختی گیر

قیمت سختی گیر پارامتری است مهم برای تمامی کارفرمایانی که تمایل دارند نسبت به نصب یک دستگاه جهت راحت شدن از آهک و گچ درون لوله ها و برجهای خنک کننده ، چیلر و تمامی تاسیسات موتورخانه اقدام نمایند.

برای تعیین قیمت سختی گیر آگاهی از ظرفیت مورد نیاز مهمترین پارامتر می باشد . برای محاسبه ظرفیت و سپس استعلام قیمت سختی گیر رزینی و مغناطیسی با همکاران ما در شرکت تماس بگیرید .

جنس بدنه اعم از اف آر پی یا گالوانیزه ، فشار کاری ، ضخامت بدنه و جنس رزین در قیمت سختی گیر تاثیر بسزایی دارند.

قیمت سختی گیر فلزی از نمونه فایبرگلاس ارزان تر است. دستگاهی که در فشار کاری 6 بار کار میکند نسبت به سیستمی که در فشار 4 بار کار میکند بدلیل اینکه می بایست به لحاظ قدرت بدنه دارای جوشهای محکم تری باشد قیمت بیشتری خواهد داشت. قیمت سختی گیر اتوماتیک از قیمت نیمه اتوماتیک یا سولو ولو با همان مشخصات فنی بالاتر است. هر قدر ظرفیت دستگاه بالاتر رود بدلیل استفاده از رزین بیشتر و مخزن حجیم تر، قیمت سختی گیر بالاتر خواهد رفت. کیفیت رزین مورد استفاده تاثیر بسزایی در قیمت دارد. رزین پرولایت چنانچه در ساخت دستگاه رسوب گیر استفاده شود نسبت به سختی گیری که با رزین آکوالایت و یا هیدرولایت تولید می شود دارای قیمت بیشتری خواهد بود.

دستگاه سختی گیر آب

دستگاه سختی گیر برای تصفیه آب و رسوب زدایی از لوله ها و تاسیسات موتور خانه بسیار مقرون به صرفه است چرا که یکبار هزینه تولید دارد و هزینه بسیار کمی برای نگهداری در پی خواهد داشت. ایننوع سیستم های تصفیه آب به دو دسته دستگاه سختی گیر آب خانگی و صنعتی تقسیم بندی می شود

بدلیل صنعتی بودن کار شرکت هلدینگ برتر ما از پاسخگویی در خصوص سختی گیر خانگی در اسکیل ویلایی معذوریم لیکن در مجتمع های مسکونی با بیش از 4 واحد می توان از دستگاه رسوب گیر شرگت ناب زیست استفاده نمود.

پس از عبور آب از دستگاه سختی گیر، سختی آب (Total Hardness ، TDS ، PH ، EC) تغییرات قابل توجهی خواهند داشت که در هر سیستم منحصر بفرد می باشد که پیشنهاد می شود این تغییرات در هر سیستم بصورت مجزا بررسی گردد.

به طور کلی می توان گفت : سختی کل و هدایت الکتریکی پس از عبور آب از سختیگیر کاهش می یابد ، TDS به میزان کمی افزایش می یابد و pH در یک محدوده خاص باقی می ماند.


سختی گیر رزینی

سختی گیر رزینی دستگاهی است که با فراهم نمودن محیطی برای عبور آب سخت و یا دارای رنگ و بو از درون رزین ها اعم از کاتیونی و یا آنیونی باعث نرم شدن و یا گرفتن کلسیم ، منیزیم ، منگنز و یا حذف آهن و .... می گردد. در حقیقت بواسطه اینکه درون ستون های این دستگاه از رزین های کاتیونی یا آنیونی استفاده شده است به این سیستم سختی گیر رزینی گفته می شود.

قیمت سختی گیر رزینی وابسته است به ظرفیت دستگاه ، جنس بدنه ، اتوماتیک یا غیر اتوماتیک بودن ، کیفیت رزین مورد استفاده و ...

نام های دیگر محصول : سختی گیر - Water Softener - رسوب زدای آب سخت

انواع مختلف سختی گیر آب از لحاظ عملکرد

رزینی
مغناطیسی
الکترومغناطیسس

دستگاههای سختیگیر به لحاظ مکانیزم نوع شیری که روی دستگاه بسته می شود به 2 نوع تقسیم می شوند:


سختی گیر اتوماتیک

در این نوع سیستم شیرها به نحوی بسته شده اند که بهنگام عبور دبی خاصی از آن بکواش می کنند و موجبات جدایی کلسیم یا سختی را از بدنه رزین فراهم می نمایند . سختی گیر اتوماتیک می تواند به تایم نیز حساس باشد به این مفهوم که شیرهای جریان عبور از درون رزین بعد از طی زمان خاصی بسته شود و شیرهای عبور آب نمک به درون دستگاه باز شوند .

قیمت سختی گیر رزینی همواره چیزی در حدودا 1.5 تا 5 میلیون تومان از سختی گیر نیمه اتوماتیک بیشتر است .


سختی گیر نیمه اتوماتیک

در این دستگاه شیر سولو ولو روی سیستم بسته می شود و نیاز است یک کاربر در زمان های خاصی به دستگاه سر بزند و نسبت به تغییر مسیر آب و شیرهای اقدام نماید.

قیمت سختی گیر نیمه اتوماتیک کمتر از نمونه اتوماتیک است لیکن با توجه به این عملیات بکواش دقیقا زمانی انجام میگیرد که رزین ها اشباع شده اند عمر رزین را بالاتر می برد.


انواع سختی گیر از لحاظ جنس بدنه

سختی گیر به لحاظ نوع جنس بدنه در حال حاضر به 3 نوع تقسیم میشوند:


سختی گیر فلزی

سختی گیر با بدنه فلزی که در بین مهندسین به سختی گیر فلزی مشهور است. با ورق ST37 با ضخامت های مختلف ساخته می شود .

این نوع سختی گیر بدلیل مشکلات ناضی از خوردگی ها در بدنها امروزه جای خود را به سختی گیر FRP داده است .


سختی گیر فایبرگلاس FRP

سختی گیر فایبرگلاس که نیاز به توضیح خاصی ندارد و کاملا مشهود است بدنه آن از فایبرگلاس میباشد.

دوام بالا و قیمت مناسب باعث جا افتادن این دستگاه در بین کارفرمایان شده است .

در مخازن FRP استاندارد های ساخت مخازن سختیگیر براساس روش های ASME و CE و NSF و Tuv استفاده شده است.

تا قبل از اینکه دلار قیمت بالایی پیدا کند مخازن تحت فشار این سیستم از کشورهای چین و مالزی وارد می گردیده ، لیکن در مقطع فعلی واردات این دستگاه ها صرف نمیکند و ناب زیست بعنوان اولین شرکت در این زمینه نسبت به تولید مخازن تحت فشار فایبرگلاس بمنظور تولید سختی گیر فایبرگلاس اقدام نموده است.

سختی گیر با معادل انگلیسی water softener و با کلمات معادل رسوب زدا یا رسوب گیر سیستمی است که بواسطه عبور دادن آب سخت و دارای املاح از درون رزین با فشار بالا با بدنه ای فلزی و یا فایبرگلاس به تصفیه آب و حذف آهک یا سفیدک کمک می کند. به منظور طراحی ظرفیت سختی گیر ضروری است دبی آب در گردش، سختی کل آب منطقه و مدت زمان بکواش رسوب گیر اندازه گیری شود.

ما بر حسب فرمول محاسبه ظرفیت و تجربه نسبت به محاسبه ظرفیت سختی گیر اقدام نموده و شما را در امر خرید راهنمایی می نمائیم.


مفهوم سختی آب

تماس آب با تركيبات آهكي موجود در زمين باعث ورود عوامل سختی به آب ها میگردد.

لازم به ذکر است آبهای زیرزمینی از سختی زیادتری نسبت به آب های سطحی برخوردارند.

هنگامی که از آب به عنوان "آب سخت" یاد می شود ، بدان معنی است که آب مورد نظرحاوی مواد معدنی بیشتری نسبت به آب معمولی است.

در زبان عامیانه وقتی روی شیرهای آب سفیدک می بندد یا درون لوله ها پر از گچ یا آهک می شود و مسدود می گردد در حقیقت این آب سخت است که باعث این اتفاق می شود.

همانطور که قبلا گفته شد این مواد معدنی غالبا کلسیم و منیزیم هستند. هنگامی که کلسیم و منیزیم بیشتری در آب حل می شوند ، درجه سختی آب افزایش می یابد.

منیزیم و کلسیم یونهایی با بار مثبت هستند. به دلیل حضور این یون ها در آب ، دیگر یون های دارای بار مثبت بشدت کمتری نسبت به آبی که فاقد کلسیم و منیزیم باشد در آب سخت حل می شوند.



از چه نشانه هایی میتوان پی برد که آب موجود سخت است یا نه ؟

مهم ترین و اصولی ترین روش آزمایش آب می باشد. روش های همچون جوشاندن آب و ته نشینی آهک درون ظرف، کف نکردن صابون، سفید شدن اطراف شیر بعد از استفاده از آن نیز می تواند راهنمای شما در تشخیص آب سخت و نرم باشد.

با ارسال یک لیتر آب به آزمایشگاه میتوان سختی کل آب یا Total Hadrness اندازه گرفت و طبق استاندارد های موجود و عنوان شده در این مقاله میتوان آب را دسته بندی نمود.اما در حالت ساده فرض کنید هنگام استفاده از شامپو در حمام متوجه میشوید که کف بسیار کمتری تولید می شود. این نشانه سخت بودن آب در منطقه شماست.یا پس از شست و شوی ظروف خانه یا تمیز نمودن شیشیه ها متوجه میشوید که لکه های سفید رنگ بروی ظروف و شیشه ها باقی می ماند.

عملکرد ضعیف ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی، همچنین رسوب شدید مواد معدنی در لوله کشی ها و تاسیسات موتورخانه مثل دیگ آبگرم یا کویل منبع کویل دار، نشانه های سخت بودن آب منطقه و نیاز به استفاده از سختی گیر آب می باشد. به بخشی از مواد و فلزات محلول در آب كه ماهیت رسوبی دارند و از تركیبات آهن، منگنز، استرانسیم، آلومینیوم و به خصوص كلسیم و منیزیم بوجود می‌‌آیند، سختی می گویند كه 4 عنصر اول دارای نسبت كمتری در آب می‌‌باشند.

بنابراین برای تمام مقاصد علمی می‌‌توان گفت سختی كل = مجموع یونهای كلسیم و منیزیم

بمنظور دانستن مقدار سختی کل آبی که شما در اختیار دارید کافی است یک بطری آب 1.5 لیتری را به آزمایشگاه تجزیه آب ادارات آب و فاضلاب تحویل دهید تا نتیجه آزمایش را بطور کامل به شما ارائه نماید و شما با ارسال این نتیجه به شرکت ناب زیست می توانید به درستی نسبت به خرید دستگاه سختیگیر مورد نیاز اقدام نمائید.

سختی آب، عملا شاخص میزان فعل و انفعال آب با صابون است و برای شستشو با آب های سخت تر به صابون زیادتری نیاز است.

این همان دلیلی است که صابون در آب سخت حل نمی شود.

به عبارتی در آب دارای سختی بالا، کف کمتری تولید خواهد شد. از ین علائم متوجه خواهید شد که شما باید یک دستگاه سختی گیر آب خانگی باید خریداری نمائید.



چنانچه نتیجه اندازه گیری سختی کل آب عددی بین 1 تا 17.1 (ppm) باشد به آن آب ، آب نرم می گویند. به آبی که سختی آن صفر باشد آب خالص یا آب مقطر گفته می شود . این آب در تولید باطری ها ، شستشوی دستگاه های آزمایشگاهی ، بیمارستانی و … استفاده می شود که در دسته محصول دیونایزر آب مقطرگیری ناب زیست قرار میگیرد
در مرحله بعد چنانچه مقدار رسوب موجود در آب بین 17.1 تا 60 (ppm) باشد به آن "آب اندکی سخت" گفته می شود.
آب متوسط سخت دارای سختی در محدوده 60 تا 120 (ppm) می باشد.
آب سخت آبی است که سختی کل یعنی total hardness در رنج 121 تا 180(ppm) باشد.
در نهایت به آبهایی که TH آنها بیشتر از 181 (ppm) باشد آب خیلی سخت گفته می شود.

نکته مهم :

در آبهای طبیعی معمولاً غلظت كلسیم حدود 2 برابر منیزیم است.
در حالی كه در آب دریا غلظت منیزیم حدود 5 برابر كلسیم می‌‌باشد.

این مطلب کمک بزرگی به محاسبه ظرفیت سختیگیر می نماید چرا که مهندس محاسب با دانستن تنها یک پارامتر میزان غلظت منیزیم می تواند سختی کل آب را محاسبه کند و با دانستن دبی آب مصرفی نسبت به محاسبه ظرفیت سختی گیر اقدام نماید.

انواع سختی آب

مجموع املاح موجود در آب که باعث می شود آب ازحالت نرمی خارج شده و به دستگاه ها درون خانه و واحدهای صنعتی آسیب وارد نماید سختی آب گفته می شود. این املاح دو دسته موقت و دائم تقیم می شود که ذیلا به این موارد اشاره خواهد شد.

سختی موقت آب

در حقیقت املاح بی‌كربنات كلسیم و منیزیم است كه در اثر حرارت دادن از حالت محلول به صورت غیر محلول و در نتیجه به رسوب تبدیل می‌‌شود. به این نوع املاح در حقیقت سختی کربناتی گفته می شود.

سختی دائم

املاح سولفات ، كلراید ، نیترات و غیره با كلسیم و منیزیم است كه در اثر حرارت دادن رسوب نمی‌كند. به این نوع ناخالصی ها درون آب سختی یر کربناتی گفته می شود.

تمامی آبهای طبیعی حاوی غلظتهای مختلفی از نمكهای محلول هستند كه این نمكها در آب تفکیک شده و یونهای باردار بوجود می‌‌آورند.

یونهای دارای بار مثبت كاتیون و یونهای دارای بار منفی آنیون نامیده می‌‌شوند.

واحد اندازه گیری سختی در كشورهای مختلف بصورت زیر است :

انگلیس : برابر است با یك گرم كربنات كلسیم در 70 لیتر آب (14.3 میلی‌گرم در لیترGrain)
فرانسه : هر واحد سختی برابر است با یک گرم گربنات كلسیم در 100 لیتر آب (10 میلی‌ گرم در لیتر)
ایران و آمریكا : برابر است با یك گرم كربنات كلسیم در 100 لیتر آب (1 میلی‌گرم در لیتر ppm)
آلمان : عبارتست از معادل یک گرم كربنات كلسیم در 56 لیتر آب (17.8 میلی‌گرم در لیتر)

مشکلات ناشی از سختی بالا در صنایع و تاسیسات

ایجاد رسوب در دیگهای بخار فشار بالا، كه باعث كاهش راندمان بر اثر انتقال حرارت پایین و در نتیجه بالا بردن دمای كاری دیگ توسط كاربر برای جبران كسری انتقال حرارت و به تبع آن افزایش مصرف سوخت، كاهش تولید یا تركیدگی آن بر اثر بیش از حد گرم شدن سطوح فلزی(Hotspot) ، خرابی زود هنگام دیگ و توقفهای ناخواسته آن خواهد شد. بنابراین برای آب خوراک دیگهای فشار بالا و بسیاری از سیستمهای فرآیندی، لازم است كلیه یونهای دی اكسید كربن و سیلیس تقریباً حذف گردند.
ایجاد رسوب در برجهای خنك كننده، چیلر و سایر سیستمهای حرارتی و برودتی و كاهش راندمان آنها و یا از كار افتادن كل سیستم.
بعلت سختی موجود در آب، قدرت شویندگی انواع مواد صابونی كاهش می‌‌ یابد بطوریكه بازدهی شوینده‌ها در آب سخت نصف بازدهی آنها در آب نرم است.
در صنایع نساجی و رنگرزی باعث افت كیفیت رنگ می‌‌شود.
سختی بیش از اندازه در آب شرب بیش از ppm 500 برای سلامتی انسان مضر بوده که تشكیل انواع سنگهای كلیه، مثانه و سوء هاضمه از آن جمله می‌‌باشد.
نتیجه اینکه عدم استفاده از سختی گیر سر راه آب ورودی به منازل مسکونی ، واحد های تجاری و اداری و … باعث بروز مشکلات فراوانی می شود .

سختی گیر

سختی گیر دستگاهی است که از طریق برقراری واکنش بین یونهای مثبت رزین و منفی کلسیم و منیزیم موجود در آب باعث از بین رفتن املاح و تولید آب نرم می گردد. در حقیقت این سیستم باعث می شود آهک یا گچ موجود در آب مصرفی حذف شود.

به دلیل استفاده از رزین درون این دستگاه به آن سختی گیر رزینی نیز گفته می شود و چون برای تصفیه آب مورد استفاده قرار می گیرد در برخی منابع علمی به آن سختی گیر آب می گویند.

چنانچه به زبان لاتین مسلط هستید بمنظور جستجو در این زمینه می بایست کلمه water softener را در گوگل سرچ نمائید.

بزرگترین تولید کنندگان در زمینه دستگاه رسوب زدا در جهان عبارتند از :

شرکت اسپرینگ ول آمریکا (Springwell)
شرکت لن تچ (Lentech)
شرکت کینیتیکو (Kinetico)


مزایای سختی گیر

کاهش هزینه مصرف انرژی با استفاده از دستگاه رسوب گیر هلدینگ برتر
افزایش طول عمر شیرآلات ، سیستم لوله کشی و تأسیسات ساختمانهای از اداری، مسکونی، تجاری و ...
جلوگیری از تشکیل سفیدک و لکه های سفید رنگ آهکی روی سطوح ، شیرآلات ، سینک ها و ...
یکی از مهمترین مزایای سختیگیر کاهش مصرف مواد شوینده می باشد چرا که براحتی مواد شوینده با آب نرم کف میکند و خاصیت شویندگی بسیار بالاتری دارد
جلوگیری از کاهش فشار آب درون لوله کشی های کارخانجات ، برج های خنک کننده ، چیلر و تاسیسات گرمایشی ساختمان ها
نرمی و لطافت لباس ها پس از شستشو
استفاده از دستگاه سختی گیر رزینی موجب درخشندگی مو پس از استحمام می شود.

جریان آب های زیر زمینی به دلیل عبور از مجرای رسوبات سنگ آهک و گچ که عمدتاً از کربنات های کلسیم و منیزیم تشکیل شده اند، باعث افزایش محتوای معدنی می شود.

بنابراین وجود مواد معدنی زیاد باعث ایجاد سختی در آب می شود.

سختی آب به طور عمده با وجود کلسیم و منیزیم اتفاق می افتد، غلظت بالای آنها در آب باعث سخت شدن آب می شود که باعث ایجاد چندین اثر خطرناک در زندگی انسان می شود.

بنابراین، برخی از محدودیت های استاندارد غلظت توسط سازمان های مختلف ثابت شده اند.



طبق استاندارد WHO حد مجاز سختی در آب 500 میلی گرم در لیتر مقرر شده است. بنابراین استفاده منظم از غلظت بالای یون های کلسیم و منیزیم بالاتر از حد استاندارد، باعث ایجاد مشکلات واقعی برای انسان و محیط می شود. در زندگی روزمره بروز مضرات مختلفی به دلیل آب سخت رخ می دهد.
قیمت سختی گیر

قیمت سختی گیر پارامتری است مهم برای تمامی کارفرمایانی که تمایل دارند نسبت به نصب یک دستگاه جهت راحت شدن از آهک و گچ درون لوله ها و برجهای خنک کننده ، چیلر و تمامی تاسیسات موتورخانه اقدام نمایند.

برای تعیین قیمت سختی گیر آگاهی از ظرفیت مورد نیاز مهمترین پارامتر می باشد . برای محاسبه ظرفیت و سپس استعلام قیمت سختی گیر رزینی و مغناطیسی با همکاران ما در شرکت تماس بگیرید .

جنس بدنه اعم از اف آر پی یا گالوانیزه ، فشار کاری ، ضخامت بدنه و جنس رزین در قیمت سختی گیر تاثیر بسزایی دارند.

قیمت سختی گیر فلزی از نمونه فایبرگلاس ارزان تر است. دستگاهی که در فشار کاری 6 بار کار میکند نسبت به سیستمی که در فشار 4 بار کار میکند بدلیل اینکه می بایست به لحاظ قدرت بدنه دارای جوشهای محکم تری باشد قیمت بیشتری خواهد داشت. قیمت سختی گیر اتوماتیک از قیمت نیمه اتوماتیک یا سولو ولو با همان مشخصات فنی بالاتر است. هر قدر ظرفیت دستگاه بالاتر رود بدلیل استفاده از رزین بیشتر و مخزن حجیم تر، قیمت سختی گیر بالاتر خواهد رفت. کیفیت رزین مورد استفاده تاثیر بسزایی در قیمت دارد. رزین پرولایت چنانچه در ساخت دستگاه رسوب گیر استفاده شود نسبت به سختی گیری که با رزین آکوالایت و یا هیدرولایت تولید می شود دارای قیمت بیشتری خواهد بود.

دستگاه سختی گیر آب

دستگاه سختی گیر برای تصفیه آب و رسوب زدایی از لوله ها و تاسیسات موتور خانه بسیار مقرون به صرفه است چرا که یکبار هزینه تولید دارد و هزینه بسیار کمی برای نگهداری در پی خواهد داشت. ایننوع سیستم های تصفیه آب به دو دسته دستگاه سختی گیر آب خانگی و صنعتی تقسیم بندی می شود

بدلیل صنعتی بودن کار شرکت هلدینگ برتر ما از پاسخگویی در خصوص سختی گیر خانگی در اسکیل ویلایی معذوریم لیکن در مجتمع های مسکونی با بیش از 4 واحد می توان از دستگاه رسوب گیر شرگت ناب زیست استفاده نمود.

پس از عبور آب از دستگاه سختی گیر، سختی آب (Total Hardness ، TDS ، PH ، EC) تغییرات قابل توجهی خواهند داشت که در هر سیستم منحصر بفرد می باشد که پیشنهاد می شود این تغییرات در هر سیستم بصورت مجزا بررسی گردد.

به طور کلی می توان گفت : سختی کل و هدایت الکتریکی پس از عبور آب از سختیگیر کاهش می یابد ، TDS به میزان کمی افزایش می یابد و pH در یک محدوده خاص باقی می ماند.


سختی گیر رزینی

سختی گیر رزینی دستگاهی است که با فراهم نمودن محیطی برای عبور آب سخت و یا دارای رنگ و بو از درون رزین ها اعم از کاتیونی و یا آنیونی باعث نرم شدن و یا گرفتن کلسیم ، منیزیم ، منگنز و یا حذف آهن و .... می گردد. در حقیقت بواسطه اینکه درون ستون های این دستگاه از رزین های کاتیونی یا آنیونی استفاده شده است به این سیستم سختی گیر رزینی گفته می شود.

قیمت سختی گیر رزینی وابسته است به ظرفیت دستگاه ، جنس بدنه ، اتوماتیک یا غیر اتوماتیک بودن ، کیفیت رزین مورد استفاده و ...

نام های دیگر محصول : سختی گیر - Water Softener - رسوب زدای آب سخت

انواع مختلف سختی گیر آب از لحاظ عملکرد

رزینی
مغناطیسی
الکترومغناطیسس

دستگاههای سختیگیر به لحاظ مکانیزم نوع شیری که روی دستگاه بسته می شود به 2 نوع تقسیم می شوند:


سختی گیر اتوماتیک

در این نوع سیستم شیرها به نحوی بسته شده اند که بهنگام عبور دبی خاصی از آن بکواش می کنند و موجبات جدایی کلسیم یا سختی را از بدنه رزین فراهم می نمایند . سختی گیر اتوماتیک می تواند به تایم نیز حساس باشد به این مفهوم که شیرهای جریان عبور از درون رزین بعد از طی زمان خاصی بسته شود و شیرهای عبور آب نمک به درون دستگاه باز شوند .

قیمت سختی گیر رزینی همواره چیزی در حدودا 1.5 تا 5 میلیون تومان از سختی گیر نیمه اتوماتیک بیشتر است .


سختی گیر نیمه اتوماتیک

در این دستگاه شیر سولو ولو روی سیستم بسته می شود و نیاز است یک کاربر در زمان های خاصی به دستگاه سر بزند و نسبت به تغییر مسیر آب و شیرهای اقدام نماید.

قیمت سختی گیر نیمه اتوماتیک کمتر از نمونه اتوماتیک است لیکن با توجه به این عملیات بکواش دقیقا زمانی انجام میگیرد که رزین ها اشباع شده اند عمر رزین را بالاتر می برد.


انواع سختی گیر از لحاظ جنس بدنه

سختی گیر به لحاظ نوع جنس بدنه در حال حاضر به 3 نوع تقسیم میشوند:


سختی گیر فلزی

سختی گیر با بدنه فلزی که در بین مهندسین به سختی گیر فلزی مشهور است. با ورق ST37 با ضخامت های مختلف ساخته می شود .

این نوع سختی گیر بدلیل مشکلات ناضی از خوردگی ها در بدنها امروزه جای خود را به سختی گیر FRP داده است .


سختی گیر فایبرگلاس FRP

سختی گیر فایبرگلاس که نیاز به توضیح خاصی ندارد و کاملا مشهود است بدنه آن از فایبرگلاس میباشد.

دوام بالا و قیمت مناسب باعث جا افتادن این دستگاه در بین کارفرمایان شده است .

در مخازن FRP استاندارد های ساخت مخازن سختیگیر براساس روش های ASME و CE و NSF و Tuv استفاده شده است.

تا قبل از اینکه دلار قیمت بالایی پیدا کند مخازن تحت فشار این سیستم از کشورهای چین و مالزی وارد می گردیده ، لیکن در مقطع فعلی واردات این دستگاه ها صرف نمیکند و ناب زیست بعنوان اولین شرکت در این زمینه نسبت به تولید مخازن تحت فشار فایبرگلاس بمنظور تولید سختی گیر فایبرگلاس اقدام نموده است.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 10
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 2
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 18
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 24
  • بازدید ماه : 67
  • بازدید سال : 397
  • بازدید کلی : 5080
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی